HKZ checklist checklijst

Simpele checklist voor HKZ, na alle whitepapers ...

Checklist HKZ. Waarom een checklijst HKZ? Wie zijn zorgsysteem geschikt moet (moest) maken voor de nieuwe HKZ, gebaseerd op de laatste versie van de ISO 9001 norm, ISO 9001:2015, hoeft niet te klagen over informatie.
Op internet is hierover heel veel te vinden: 
whitepapers, adviseurs die zich aandienen, certificerende instellingen die proefaudits willen doen, ..  'Bomen - bos' verhaal dus.
 

Meteen een digitaal zorgsysteem

Gebruik de structuur van een digitaal zorgsysteem. Daarom hebben wij hieronder alleen in een tabel de belangrijkste aandachtspunten als checklist gegeven. En dit passen we natuurlijk meteen toe in ons digitale zorgsysteem Proware, Probeer nu in 60 seconden online. Klik hier. 

 

Aandachtspunten - checklist HKZ, obv ISO 9001:2015  
     
Proces Deelprocessen Nieuwe aspecten
Management proces  
 
  • Context van de organisatie
  • Leadership (speelt de directie een leidende rol in het managementsysteem?)
 
  • Beleid
  • Context van de organisatie (Wat zijn de belangrijkste aspecten en ontwikkelingen? Wet- en regelgeving?)
 
  • Organisatie, directiebeoordeling
  • Beleid van de organisatie (over organisatie, medewerkers, inhuur, vrijwilligers/stagiairs, veiligheid, gebouwbeheer, professionaliteit, opleiding, privacy). Beleid bekend?
 
  • Doelstellingen en acties (verbeterproces op organisatieniveau)
  • Organisatie vastgesteld (verantwoordelijkheden, functies, Raad van Toezicht, Raad van Beheer?)
 

 

  • Risico’s en kansen (op niveau organisatie / client en op basis context)
   
  • Doelstellingen en acties (SMART en met globale uitwerking middelen en timing acties)
   
  • Monitoren en meten (Belangrijkste KPI’s op organisatieniveau, inclusief analyse en actie)
   
  • Kennis (strategisch en toekomstgericht)
     
Ontwikkelings processen  
 
  • Dienstverlening (bepalen eisen aan het dienst en context)
  • Context van de organisatie (Meegenomen in specificatie)
 
  • Ontwikkeling en wijziging diensten
  • Risico’s en kansen (ten aanzien van dienst, proces en project)
 
  • Procesontwikkeling  (paragrafen 6.6 en 8.1)
  • Monitoren en meten (Proces KPI’s, metingen dienstverlening)
   
  • Kennis (Kritische technologische kennis, nu en in de toekomst; lessons learned)
   
  • Documentatie (van het ontwikkelproces en van diensten en processen)
   
  • Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
     
Uitvoeren dienstverlening  
 
  • Primaire processen
  • Context van de organisatie (Meegenomen in specificatie)
 
  • Voortbrengins processen
  • Risico’s en kansen (alleen bij veranderingen)
   
  • Monitoren en meten (Proces KPI’s, metingen dienstverlening)
   
  • Kennis (Kritische proceskennis en kennis dienstverlening, nu en in de toekomst)
   
  • Documentatie (procesbeschrijving, instructies enz.) Noodzakelijke procedures: opstellen zorgplannen, medicatieverstrekking, handelen bij overlijden, klachtenafhandeling, clienten/medewerkers tevredenheid, ...)
   
  • Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
     
HRM    
 
  • Werving & selectie
  • Context van de organisatie (Arbeidsmarkt)
 
  • Inwerken
  • Risico’s en kansen (Beschikbaarheid personeel)
 
  • Competentiemanagement (meestal in beoordelingscyclus)
  • Monitoren en meten (Proces KPI’s)
 
  • Managen kritische functies
  • Kennis (Personeelsplanning, inclusief opvolging; contacten met andere zorginstellingen)
   
  • Documentatie (procesbeschrijving, instructies enz.)
   
  • Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
     
Wijzigingsproces  
 
  • Proces- en organisatiewijzigingen
  • Context van de organisatie (Mogelijke aanleiding wijzigingen)
 
  • Wijzigingen aan bedrijfsmiddelen en facilitair
  • Risico’s en kansen (Bij wijzigingen met substantiele risico’s voor dienst)
   
  • Monitoren en meten (Mogelijk wijzigingen aan proces KPI’s)
   
  • Kennis (Continuiteit in kritische kennis)
   
  • Documentatie (van wijzigingsproces en nieuwe situatie)
   
  • Doelstellingen en acties ten aanzien van wijzigingen (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
   
  • Continuiteit levering/dienstverlening tijdens de wijziging
     
Faciliteiten en hulpmiddelen  
 
  • Onderhoud
  • Risico’s en kansen (ten aanzien van de beschikbaarheid en continuiteit)
 
  • Analyse beschikbaarheid
  • Doelstellingen en acties
   
  • Monitoren en meten (KPI’s als proces kritisch is voor kwaliteit dienst)
     
Beschreven managementsysteem  
 
  • Alle bedrijfsprocessen
  • Risico’s en kansen (Mate van documentatie afhankelijk van risico. Is dit ook de praktijk?)
 
  • Documentenbeheer
  • Norm geeft minimale eisen aan documentatie en registraties (Wordt daar aan voldaan?)
   
  • Zijn wijzigen zoals herdefinitie toepassingsgebied en vervallen directievertegenwoordiger doorgevoerd
     

Voor wie nog steeds nog steeds moeite heeft met deze nieuwe HKZ norm. Zet in 60 seconden onze cloudoplossing op proef Proware klaar, een simpele en innovatieve software tool voor kwaliteitsmanagement zoals HKZ of PREZO.

Eerst zien, bekijk dan onze video en demo’s op de productpagina.

Klik voor een impressie van Proware op onderstaande video.

 

Demo systemen:

Log automatisch in bij één van de demo systemen en ervaar hoe het werkt: