Aandachtspunten - checklist HKZ, obv ISO 9001:2015 |
|
|
|
|
Proces |
Deelprocessen |
Nieuwe aspecten |
Management proces |
|
|
- Context van de organisatie
|
- Leadership (speelt de directie een leidende rol in het managementsysteem?)
|
|
|
- Context van de organisatie (Wat zijn de belangrijkste aspecten en ontwikkelingen? Wet- en regelgeving?)
|
|
- Organisatie, directiebeoordeling
|
- Beleid van de organisatie (over organisatie, medewerkers, inhuur, vrijwilligers/stagiairs, veiligheid, gebouwbeheer, professionaliteit, opleiding, privacy). Beleid bekend?
|
|
- Doelstellingen en acties (verbeterproces op organisatieniveau)
|
- Organisatie vastgesteld (verantwoordelijkheden, functies, Raad van Toezicht, Raad van Beheer?)
|
|
|
- Risico’s en kansen (op niveau organisatie / client en op basis context)
|
|
|
- Doelstellingen en acties (SMART en met globale uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
- Monitoren en meten (Belangrijkste KPI’s op organisatieniveau, inclusief analyse en actie)
|
|
|
- Kennis (strategisch en toekomstgericht)
|
|
|
|
Ontwikkelings processen |
|
|
- Dienstverlening (bepalen eisen aan het dienst en context)
|
- Context van de organisatie (Meegenomen in specificatie)
|
|
- Ontwikkeling en wijziging diensten
|
- Risico’s en kansen (ten aanzien van dienst, proces en project)
|
|
- Procesontwikkeling (paragrafen 6.6 en 8.1)
|
- Monitoren en meten (Proces KPI’s, metingen dienstverlening)
|
|
|
- Kennis (Kritische technologische kennis, nu en in de toekomst; lessons learned)
|
|
|
- Documentatie (van het ontwikkelproces en van diensten en processen)
|
|
|
- Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
|
Uitvoeren dienstverlening |
|
|
|
- Context van de organisatie (Meegenomen in specificatie)
|
|
|
- Risico’s en kansen (alleen bij veranderingen)
|
|
|
- Monitoren en meten (Proces KPI’s, metingen dienstverlening)
|
|
|
- Kennis (Kritische proceskennis en kennis dienstverlening, nu en in de toekomst)
|
|
|
- Documentatie (procesbeschrijving, instructies enz.) Noodzakelijke procedures: opstellen zorgplannen, medicatieverstrekking, handelen bij overlijden, klachtenafhandeling, clienten/medewerkers tevredenheid, ...)
|
|
|
- Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
|
HRM |
|
|
|
|
- Context van de organisatie (Arbeidsmarkt)
|
|
|
- Risico’s en kansen (Beschikbaarheid personeel)
|
|
- Competentiemanagement (meestal in beoordelingscyclus)
|
- Monitoren en meten (Proces KPI’s)
|
|
- Managen kritische functies
|
- Kennis (Personeelsplanning, inclusief opvolging; contacten met andere zorginstellingen)
|
|
|
- Documentatie (procesbeschrijving, instructies enz.)
|
|
|
- Doelstellingen en acties ten aanzien van het proces (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
|
Wijzigingsproces |
|
|
- Proces- en organisatiewijzigingen
|
- Context van de organisatie (Mogelijke aanleiding wijzigingen)
|
|
- Wijzigingen aan bedrijfsmiddelen en facilitair
|
- Risico’s en kansen (Bij wijzigingen met substantiele risico’s voor dienst)
|
|
|
- Monitoren en meten (Mogelijk wijzigingen aan proces KPI’s)
|
|
|
- Kennis (Continuiteit in kritische kennis)
|
|
|
- Documentatie (van wijzigingsproces en nieuwe situatie)
|
|
|
- Doelstellingen en acties ten aanzien van wijzigingen (SMART en met uitwerking middelen en timing acties)
|
|
|
- Continuiteit levering/dienstverlening tijdens de wijziging
|
|
|
|
Faciliteiten en hulpmiddelen |
|
|
|
- Risico’s en kansen (ten aanzien van de beschikbaarheid en continuiteit)
|
|
|
|
|
|
- Monitoren en meten (KPI’s als proces kritisch is voor kwaliteit dienst)
|
|
|
|
Beschreven managementsysteem |
|
|
|
- Risico’s en kansen (Mate van documentatie afhankelijk van risico. Is dit ook de praktijk?)
|
|
|
- Norm geeft minimale eisen aan documentatie en registraties (Wordt daar aan voldaan?)
|
|
|
- Zijn wijzigen zoals herdefinitie toepassingsgebied en vervallen directievertegenwoordiger doorgevoerd
|
|
|
|