Kwis ISO 9001
Een ISO 9001 kwis (quiz) is een praktische manier om het noodzakelijke kwaliteitsbewustzijn te toetsen. De kwaliteitsnorm ISO 9001 eist het en met een kennistoets is het meteen aantoonbaar. Voldoe je op dit punt ook meteen aan de gestelde normeis.
ISO 9001 en bewustzijn
Medewerkers die actief betrokken zijn bij ISO 9001 gerichte activiteiten, dienen zich bewust te zijn van een aantal kwaliteitsaspecten. Deze kwaliteitsaspecten staan concreet benoemd in de ISO 9001 norm (versie 2015, hoofdstuk 7.3)
- Kwaliteitsbeleid
Directie heeft een kwaliteitsbeleid vastgesteld en de medewerker moet zich daar bewust van zijn. Bekend met het kwaliteitsbeleid op hoofdlijnen, afhankelijk van de functie.
- Kwaliteitsdoelstellingen
De organisatie heeft kwaliteitsdoelstellingen vastgesteld voor relevante functies, niveaus en processen. Ook daar moet de medewerker zich van bewust zijn. Alles weer irt het kwaliteitsmanagementsysteem.
- De eigen bijdrage irt het kwaliteitsmanagementsysteem
De medewerker moet bekend zijn met de kwaliteitsaspecten binnen hun eigen werkzaamheden. Hoe kunnen zij de kwaliteitsprestaties verbeteren en wat zijn de voordelen.
- Gevolgen afwijken van kwaliteitseisen
Wat zijn de gevolgen als van de vastgestelde kwaliteitseisen wordt afgeweken. Wat moet er gebeuren, wie moet worden geïnformeerd. Is de medewerker bekend met de procedure Beheersing van afwijkende outputs.
Kwis ISO 9001: kennistoets, meteen bewust en voldaan aan normeis
Medewerkers moeten dus bewust zijn van een kwaliteitsaspecten. Maar hoe maak je dit aantoonbaar? Simpel, met een kennistoets. De medewerker denkt bewust na over kwaliteitsmanagement en de kennistoets maakt het aantoonbaar.
Het volgende stappenplan is gangbaar:
- Introductie kwaliteitsmanagement binnen de organisatie
Bij binnenkomst krijgt de nieuwe medewerker een (algemene) introductie hoe het kwaliteitsmanagement binnen de organisatie is geïmplementeerd. Toegang tot het digitale managementsysteem is daarbij een onderdeel.
- Kwaliteitsaspecten binnen de eigen werkzaamheden
De direct leidinggevende geeft een nadere invulling van de relevante kwaliteitsaspecten, maar dan gericht op de eigen werkzaamheden. Wat zijn de kwaliteitsdoelen, kwaliteitseisen en hoe worden de prestaties gemeten. Wat moet je doen als de kwaliteitseisen niet worden gehaald?
- Kennistoets
Om het nieuw verkregen inzicht omtrent kwaliteitsmanagement te toetsen, volgt de kennistoets. Met een online workflow formulier is de uitvoering meteen aantoonbaar.
- Periodiek: actief informeren over kwaliteitsprestatie, issues, ontwikkelingen
Het kwaliteitsbewustzijn moet worden onderhouden. Daarom periodiek, bijvoorbeeld jaarlijks, een activiteit gericht op kwaliteitsbeheer of direct als er iets bijzonders plaatsvindt op kwaliteitsgebied.
ISO 9001, hoe kennis toetsen
Een kennistoets maak je zelf gemakkelijk en vliegensvlug met Infoware. Infoware is een applicatie die jou in staat stelt moeiteloos formulieren te ontwikkelen en te gebruiken, bijvoorbeeld voor een kennistoets. De medewerker krijgt een link naar een leeg formulier met alle kennisvragen. Vult het formulier in en dient deze vervolgens weer in. De workflow van Infoware doet de rest. Infoware is een onderdeel van het managementsysteem platform.
[klik hier voor een toelichting]